Biography

ENGLISH

Israeli-American conductor Yoel Gamzou has distinguished himself as a versatile conductor with a strong affinity for early-20th-century symphonic repertoire, and is renowned for his interpretations of the works of Gustav Mahler.

On the concert platform Gamzou has conducted, among others, the Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Mozarteum Orchester Salzburg, the Norwegian Radio and Vienna Symphony Orchestras, Israel, Copenhagen, and Malaysian Philharmonics, Berner Symphonieorchester, Bamberger and Hamburger Symphoniker, Deutsche Radio Philharmonie, Stuttgarter Philharmoniker, Belgrade Philharmonic Orchestra, Frankfurter Museumsorchester, and Sinfonieorchester St. Gallen.

Operatic engagements include Korngold’s Tote Stadt at the Wiener Staatsoper, followed by the iconic Otto Schenk Fledermaus. He made his debut at the Bayerische Staatsoper with Wolf-Ferrari’s Il Segreto di Susanna, Lehár’s Schön ist die Welt, and then returned for Tote Stadt. Gamzou conducted a critically acclaimed new production of Carmen at Staatsoper Hamburg, and has enjoyed a varied collaborations with Staatstheater Wiesbaden, and Gothenburg Opera. Alongside Marina Abramovic, he was part of the creative team for Seven Deaths of Maria Callas, which he then conducted at the Bayerische Staatsoper premiere, and subsequently toured to Opéra National de Paris, Teatro San Carlo Naples, Greek National Opera, and Deutsche Oper Berlin.

Gamzou was the General Music Director of Theater Bremen from 2018 – 2022, where he conducted multiple critically, and publicly acclaimed new productions of repertoire ranging from Shostakovich’s Lady Macbeth of Mtsensk, to his own arrangement of John Lennon’s Imagine.

Gamzou’s relationship with the music of Gustav Maher has influenced every part of his career. He gained universal recognition at the International Gustav Mahler Conducting Competition when, as a 19-year old, he was awarded the competition’s ‘Special Prize’. Then, in 2010, his widely acclaimed completion of Mahler’s unfinished 10th Symphony was premiered and published by Schott Music. Both the premiere in Berlin, and the subsequent concert tour that followed in 2011 saw Gamzou conducting the International Mahler Orchestra, which he founded himself in 2006. A live-recording of the tour’s final concert at the Berlin Philharmonie was released on the WERGO label in Germany. Gamzou’s realization of Mahler’s 10th Symphony continues to be performed around the world, often with Gamzou himself conducting.

After the success of the International Mahler Orchestra, Gamzou has now founded oneMusic, which will have its inaugural residency at Beethovenfest Bonn in September 2023.

Gamzou was born to an artistic family, and grew up in New York, London, and Tel Aviv. He trained with Israeli-American conductor Winston Dan Vogel, and was the last student of Carlo Maria Giulini in Milan.

DEUTSCH

Der israelisch-amerikanische Dirigent Yoel Gamzou hat sich als vielseitiger Dirigent mit einer starken Affinität zum symphonischen Repertoire des frühen 20. Jahrhunderts profiliert und ist bekannt für seine Interpretationen der Werke von Gustav Mahler.

Auf der Konzertbühne dirigierte Gamzou unter anderem das Deutsche Symphonie-Orchester Berlin, das Mozarteumorchester Salzburg, das Norwegische Radio-Symphonieorchester und die Wiener Symphoniker, ebenso das Malaysian, Israel und Copenhagen Philharmonic Orchestra, das Berner Symphonieorchester, die Bamberger und Hamburger Symphoniker, die Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken, die Stuttgarter Philharmoniker, das Belgrade Philharmonic Orchestra, das Frankfurter Museumsorchester und das Sinfonieorchester St. Gallen.

Seine Opernengagements umfassten Korngold’s Die tote Stadt an der Wiener Staatsoper, gefolgt von der ikonischen Fledermaus von Otto Schenk. Er debütierte an der Bayerischen Staatsoper mit Wolf-Ferraris Il Segreto di Susanna und Lehárs Schön ist die Welt und kehrte für Die Tote Stadt nach München zurück. Gamzou dirigierte eine von der Kritik gefeierte Neuproduktion von Carmen an der Staatsoper Hamburg und erfreut sich einer vielfältigen Zusammenarbeit mit dem Staatstheater Wiesbaden und der Göteborg Opera. Neben Marina Abramović war er Teil des Kreativteams von 7 Death of Maria Callas, was er bei der Uraufführung an der Bayerischen Staatsoper dirigierte, und das ihn im Anschluss an die Opéra National de Paris, das Teatro di San Carlo in Neapel sowie nach Athen an die Greek National Opera und an die Deutsche Oper Berlin führte.

Gamzou war von 2018 bis 2022 Generalmusikdirektor des Theaters Bremen, wo er mehrere von Kritik und Publikum gleichermaßen gefeierte Neuproduktionen dirigierte, wobei das Repertoire von Schostakowitschs Lady Macbeth von Mzensk bis hin zu seinem eigenen Arrangement von John Lennons Imagine reichte.

Gamzous Beziehung zur Musik von Gustav Mahler hat seine Karriere zu jedem Zeitpunkt beeinflusst. Beim Internationalen Gustav Mahler Dirigentenwettbewerb erlangte er internationale Aufmerksamkeit als er, 19-jährig, mit einem Sonder-Förderpreis des Wettbewerbs ausgezeichnet wurde. Im Jahr 2010 sorgte die Uraufführung seiner Vervollständigung von Mahlers unvollendeter 10. Sinfonie für internationales Aufsehen. Diese wurde von Schott Music veröffentlicht. Sowohl bei der Uraufführung in Berlin als auch bei der anschließende Konzerttournee 2011 dirigierte Gamzou das von ihm 2006 gegründete International Mahler Orchestra. Eine Liveaufnahme des letzten Tour-Konzerts in der Philharmonie Berlin wurde in Deutschland von WERGO veröffentlicht. Gamzous Version von Mahlers 10. Sinfonie wird nach wie vor weltweit aufgeführt, oft unter seiner eigenen Leitung.

Nach dem Erfolg des International Mahler Orchestra hat Gamzou nun oneMusic gegründet, das im September 2023 seine Inauguration beim Beethovenfest Bonn haben wird.

Gamzou wurde in einer Künstlerfamilie geboren und wuchs in New York, London und Tel Aviv auf. Er lernte beim israelisch-amerikanischen Dirigenten Winston Dan Vogel und war der letzte Schüler von Carlo Maria Giulini in Mailand.